01 February 2011

Tips mengemas bilk tidur ! hanya 6 langkah ?

memandangkan hari ini cuaca cerah .so mood pun bertambah cerah *blurr .okeh .hari ni aku nak share kat korang macam mane nak kemas bilik supaya tak besepah dan nampak teratur .simple simple je laa.kite belajo sesame jom !

mula mula ,

1.   pastikan barang yang korang nak susun tu systematic .bila dah systematic ,secara tak lansung nanti senanglah kerja kita nak menyapu dan mengemas .macam barang-barang yang kecil korang letaklah dalam satu kotak .paper paper or buku buku letak kat rak yg sepatutnye ok 

2.   simpan barang barang yang perlu je .kalau barang barang tuh dah lebih 6 tahun dan tak berguna , buat apa nak simpan lagi ? biasanya barang barang macam ni buat semak je .tapi kalau benda tu nostalgia , simpan laa satu kotak .heheeee :D

3.   barang-barang yang korang guna untuk seharian , simpan di tempat yang senang di cari .kang kalau hampa dok sumbat semua barang dalam kotak , mampuihh nak carik balik  .

4.   baju baju tu korang lipat or gantung .jangan la hampa dok sumbat .buat rugi masa je .nanti kene kemas balik kan kan kan .

5.  vaccum karpet tu seminggu sekali or dua minggu sekali .untuk kesegaran tilam dan bantal pastikan hampa semua ada febreze , senang sikit .tak yah nak angkat pegi jemur segala gala .hang sembur je .hilang kuman anda sihat :) yang sarung bantal dan tilam tu basuh laa =.=''

6.  sawang sawang tu korang buang laa .kang nampak macam rumah hantu plak .kalau boleh ,  lepas semua dah settel , korang mop laa .nanti nampak shinning sikit .*twinktwink .

mudah kan ? itu yang basic je , kalau korang nak menghias tu terpulang kat hampa semua .pastikan nampak tenang je .semua nya terletak kat diri masing2 .DISIPLIN tu penting .kalau rajin , sure sure jadi .kalau malas ? jawab laa sendiri .
 kalau macam ni pun dah okeh .simple dan teratur :)

adios :)

6 comments:

syrupmasin said...

haha..kalu kemas nnt mak mesti terkejut dan terus pengsan..jadi biar selerak sikit.. :D

adieyb said...

haha .betoi2.

eqybal said...

cayalah... ni kena praktik ni...

adieyb said...

haha .buat jangan tak buat .heheee

En iLham said...

rajin kemas bilik
bagus2

adieyb said...

haha .