01 June 2011

Ya Allah , berat sungguh ujian itu .


Kata orang , ujian tu sudah menjadi asam garam dalam kehidupan .ada yang cakap , bagi mereka tak ada yang perlu ditakutkan .tapi , bagi aku dan mereka yang imannya seperti nyawa-nyawa ikan ? aduhh ~ keluh , resah , sedih , pilu , duka , lara , sepi , stress .semua bercampur baur hanya disebabkan ujian dari Sang Pencipta Tuhan Yang Maha Esa .

Tapi , kita tak boleh lari ujian, lebih-lebih lagi ujian yang melibatkan musibah.Yea lah, Allah SWT dah bagi macam-macam nikmat kepada kita tapi bila dapat musibah nak mengeluh pula.

pernah , aku terbaca satu artikal .tapi aku kurang ingat dimana dan bila aku membacanya .kisahnya berbunyi bergini .ermmm , kalau tak silap aku laa kan .

Ada seorang kanak-kanak ini, dia selalu dapat macam-macam daripada ibu bapa dia sampaikan dia tak perlu minta pun tapi dapat macam tu sahaja. Sampailah satu hari nie, si ibu mahu menguji ketaatan si anak dengan menyuruh anaknya ke kedai runcit berdekatan untuk membeli barang keperluan. Anak kecil ini merungut dan tidak mahu pergi kerana terpaksa berjalan kaki dalam panas terik.

apa korang rasa ? wajarkah budak tu buat macam tu kat mak dia ? tak ke kejam sangat tu ?

hah ! sama jugalah dalam situasi kita sekarang. Allah SWT dah beri kita macam-macam nikmat termasuklah yang kita tak minta pun tapi Allah SWT tetap beri sebab Dia tahu kita memerlukan-Nya, tapi bila datang ujian dari Allah SWT kita mengeluhkan .kan kan kan ? so , wajarkah kita buat macam tu kat Allah SWT ?
kita tanya diri kita balik .ok ?

Dalam al-Quran lagi Allah SWT berfirman:
"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Dia mendapat pahala dari kebajikan yang dikerjakannya dan dia mendapat siksa dari kejahatan yang diperbuatnya. (Mereka berdoa)
"Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami melakukan kesalahan. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebani kami dengan beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Maafkanlah kami, ampunilah kami, dan rahmatilah kami. Engkaulah pelindung kami, maka tolonglah kami menghadapi orang-orang kafir." (2:286)

jadi , kalau kita dilanda musibah , kita muhasabah diri kita balik .Apa yang telah kita lakukan ? Kenapa Allah SWT datangkan musibah ?Kesimpulannya, bersabarlah apabila diuji. InsyaAllah, Allah SWT akan melipat gandakan pahala kita atas semua kesabaran kita.

  'hurm ! , cakap senang laa, cuba kalau hang kena dekat diri sendiri. kalau tulis macam ni nenek aku pun boleh tulis !'

tu semua terpulang kat korang , kalau nak terima , terima je laa .kalau tak , takyah baca .senangkan :)

post nie khas buat diriku yang selalu terleka ..

3 comments:

fatin nabillah :) said...

Nehh semua kerja syaitan lah kan , suruh kita lwn ckp ibubapa , tp kita kena hadapi dgn kuat ! HEHE

Miss Epal said...

btol 2.kne byk brsbar. :)

jom snggah blog epal :)

http://epaljuicy.blogspot.com/

adieyb said...

betul3 :)